درمان آب مروارید – کاتاراکت

 تنها راه درمان آب مروارید عمل جراحی می باشد و هیچ قطره چشمی ، ورزش و یا داروئی کمک به درمان کاتاراکت نمی کند. امروزه با پیشرفت فزاینده تکنولوژی و مهارت و تجربه چشم پزشک ، این عمل در 90 درصد موارد به راحتی ؛ با حداقل زمان ؛ بصورت سرپایی و با کمترین عوارض قابل انجام می باشد.


 زمان مناسب برای جراحی

 به جز موارد خاص و نادر ، زمان انجام عمل جراحی تابع نیاز های بینایی روزمره بیمار می باشد که در افراد مختلف کاملا متفاوت است. هر زمان آب مروارید بینایی را در حدی کاهش دهد که انجام امور روزمره فرد را مختل نماید آن موقع موعد عمل خواهد بود.

امروزه تمایل بر این است که اجازه ندهیم آب مروارید به مراحل کاملا رسیده پیشرفت نماید چرا که این نوع اب مروارید به قدری سبب افت دید می شود که با نیاز های زندگی امروزی ما منافات دارد؛ از سوی دیگر عمل جراحی آب مروارید خیلی رسیده ، با جدید ترین روش یعنی همان جراحی فیکو با برش کوچک ، بسیار مشکل و گاهی غیر قابل انجام می شود که در این صورت نوع عمل به روش های قدیمی تر که با برش بزرگ و استفاده از بخیه های متعدد می باشد تغییر می یابد؛ در نتیجه زمان نقاهت و  برگشت دید طولانی و به دو تا سه ماه افزایش خواهد یافت.

بنابراین ؛این باور عمومی که کاتاراکت باید برسد تا تحت عمل جراحی قرار گیرد و یا باور دیگری که می گوید کاتاراکت به محض تشخیص باید جراحی شود ؛ هیچ کدام صحیح نمی باشدو لزوم انجام عمل جراحی بر اساس شرایط بیمار تعیین می شود.

       

image.axd

 

 مراحل قبل از عمل

 قبل از عمل چشم بیمار بوسیله دستگاه  Biometry و IOL Master تصویر برداری شده و بعد از محاسبات مختلف توسط چشم پزشک شماره و نوع لنز داخل چشمی مناسب تعیین می شود.

در صورتیکه بیمار قبلا تحت عمل جراحی دیگری مانند لیزیک قرار گرفته می بایست پزشک خود را مطلع نماید.

 

main qimg 7ee92ab4b786ad3876491e674838d58c

 

 آمادگی قبل از عمل

  در روز عمل حضور فردی از وابستگان یا دوستان ضروریست زیرا فرد بعد از جراحی قادر به رانندگی نخواهد بود . می بایست 6 ساعت قبل از جراحی از مصرف غذا و 1 ساعت قبل از جراحی از مصرف آب خودداری شود.

 بیمار می تواند دارو هایی را که بصورت روتین استفاده می کند ( مانند فشار خون ، دیابت و …) را حتی صبح روز عمل با هماهنگی پزشک خود مصرف نماید . در مورد استفاده از دارو های رقیق کننده  خون مثل آسپرین، پلاویکس و… با پزشک تجویز کننده دارو و چشم پزشک خود مشورت نماید.

 

روش جراحی

 معمولا روش فیکو بصورت سرپایی و با بی حسی موضعی با استفاده از قطره انجام می شود.

در این روش با استفاده از تکنولوژی پیشرفته فیکو ، عدسی کدر شده با یک برش 2  میلی متری از چشم بیمار خارج شده و به جای آن لنز داخل چشمی مناسب از همان برش داخل چشم تزریق می شود. در بیش از 95 درصد موارد نیازی به استفاده از بخیه نمی باشد.

 

cataract surgery

 

 مراقبت های بعد از عمل

 ·         در دو هفته اول بعد از عمل از دست زدن به چشم و مالش چشم خودداری شود ، بنابراین محافظ پلاستیکی بخصوص هنگام خواب استفاده شود

·         دوش گرفتن 48 ساعت بعد از عمل بلامانع است ( البته با احتیاط که نیاز به مالش چشم نباشد)

·         محافظ پلاستیکی قابل شستشو است ، روزانه با آب و صابون شسته شود.

·         دارو ها طبق دستور استفاده شوند و در مراجعه های بعدی همراه بیمار باشند.

·         بهتر است قطره توسط فرد دیگری در چشم چکانده شود.

·         در هنگام چکاندن قطره ، به چشم ضربه یا فشار وارد نشود و نوک قطره با سطح قرنیه، مژه ها و یا پلک تماس پیدا نکند.

·         در صورت همزمانی استفاده از 2 قطره حداقل 5 دقیقه بین دو قطره فاصله باشد.

·         در زمان خواب نیازی به بیدار شدن برای  قطره ها نیست.

·         به محض ایجاد درد شدید ، قرمزی ، حساسیت به نور ، کاهش دید و ترشح چرکی فورا به چشم پزشک خود مراجعه کنید ؛ در صورت عدم دسترسی ، به درمانگاه اورژانس چشم مراجعه شود.

·         معاینات دوره ای بعد از عمل سر موقع انجام شود.

 

jhbhpb

 

خطرات و عوارض احتمالی جراحی

 هر چند اکثر این عوارض نادر می باشد ولی بیمار می بایست از آن مطلع باشد:

·         عفونت

·         التهاب های بعد از عمل

·         خونریزی داخل چشمی

·         افزایش فشار داخل چشمی

·         تورم ماکولا ( بخش مرکزی شبکیه)

·         تورم قرنیه

·         پارگی شبکیه

·         از دست دادن دید ( نسبی یا کامل)

 

cataract surgery 2 1200x630